Forum www.zakonnawzgorzu.fora.pl Strona Główna www.zakonnawzgorzu.fora.pl
forum studentów piątego roku psychologii PiPS
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Informacje o egzaminie
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.zakonnawzgorzu.fora.pl Strona Główna -> Specjalizacja II / Kliniczno - wychowawcza dzieci i młodzieży
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ainesk




Dołączył: 04 Sty 2008
Posty: 19
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 14:34, 03 Cze 2009    Temat postu: Informacje o egzaminie

W poniedziałek (1.06) na ostatnim wykładzie była obecna tylko jedna osoba. Pani doktor przekazała dla nas konspekt, który jest już w posiadaniu kilku osób z naszej specjalizacji. Powiedziała też, że na pewno na egzaminie pojawią się pytania cyrkularne oraz adolescencja (podstawowe informacje są w konspekcie).

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ladybird




Dołączył: 18 Gru 2007
Posty: 289
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 13:02, 04 Cze 2009    Temat postu:

Czy mógłby ktoś ten konspetk zeskanowac i wrzucić na chomika albo gdzieś? Przy okazji prosiłabym o info na temat jeszcze wczesniejszego wykładu - o czym był? Takie hasła główne wystarczą. Dzięki z góry.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
madralka




Dołączył: 18 Gru 2007
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 14:24, 06 Cze 2009    Temat postu:

Jeśli ktoś posiada notatki z wykładów i mógłby je zeskanować i wrzucić byłabym bardzo wdzięczna. Brakuje mi jednego wykładu ale z racji tego że chodziłam na wykłady z wieczorówką nie jestem w stanie ustalić który to wykład (daty spotkań są zupełnie inne).

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
karolina




Dołączył: 18 Gru 2007
Posty: 159
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 11:54, 07 Cze 2009    Temat postu:

mógłby ktos wrzucic konspekty na chomika?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ladybird




Dołączył: 18 Gru 2007
Posty: 289
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 11:52, 10 Cze 2009    Temat postu:

Czy naprawdę nikt nie ma tych konspektów? Przecież pani dr przekazała je komuś :/

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Młoda




Dołączył: 17 Gru 2007
Posty: 200
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sosnowiec

PostWysłany: Czw 13:44, 11 Cze 2009    Temat postu:

Dołączam się do prośby. Czy mógłby ktoś wrzucić skany konspektów? albo chociaż ostatniego wykładu?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
karolina




Dołączył: 18 Gru 2007
Posty: 159
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 12:51, 13 Cze 2009    Temat postu:

Naprawde nikt nie ma dostepu do tego konspektu?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ladybird




Dołączył: 18 Gru 2007
Posty: 289
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 16:42, 13 Cze 2009    Temat postu:

też mnie to dziwi
wysłałam maila do pani dr, że nie mamy dostępu do tego konspektu, ale niestety mail do mnie wrócił - chyba adres na stronie nie jest aktualny


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Młoda




Dołączył: 17 Gru 2007
Posty: 200
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sosnowiec

PostWysłany: Nie 11:28, 14 Cze 2009    Temat postu:

A jest chociaż szansa, że ktoś z was będzie przed egzaminem na uczelni? np koło 15? 15:30??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
maladziosia




Dołączył: 19 Gru 2007
Posty: 154
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 12:33, 14 Cze 2009    Temat postu:

nie mam niestety skanera, próbowałam zrobić zdjęcie, ale nic nie widać. Będę jutro na wydziale krótko po 15:00. Poczekam pod zegarem (a jak będzie ciepło, to na dworze) na chętnych do zajrzenia w konspekt. To są 4 strony, ale nic strasznego tam nie ma. Wiele z tych rzeczy można samemu wymóżdżyć Wink pozdrawiam i życzę owocnej nauki! Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
maladziosia




Dołączył: 19 Gru 2007
Posty: 154
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 13:49, 14 Cze 2009    Temat postu:

Problemy w terapii indywidualnej i rodzinnej dzieci w okresie adolescencji.
wiek 13-18 lat.

Terminologia: Adolescencja określa aspekty psychologiczne i kulturowe tego okresu życia, dojrzewanie odnosi się do przemian biologicznych zachodzących w organiźmie. Procesy dojrzewania biologicznego wyzwalaja reakcje psychologiczne i społeczne modyfikowane przez rodzinę, kulturę i subkulturę (por.Orwid, Pietruszewski, 1996)

Problemy wieku adolescencji: pojawiają się jeśłi wydarzają się poważne zakłócenia w realizacji zadań tego okresu. Najważniejsze z nich to: zakończenie procesu separacji/indywiduacji i stopniowe osiąganie niezależńości od rodzicó, oraz określenie tożsamości (psychologicznej, psychoseksualnej, społecznej), ustalenie własnego systemu wartości i celów na przyszłość.

Typowe zjawiska psychopatologiczne tego okresu:
*zaburzenia emocjonalne (trudność kontroli nad emocjami - wybuchowość, bunt, napady złego humoru, drażliwość, smutek, płaczliwość, znichęcenie, apatyczność). W krańcowych przypadkach depresje, próby samobójcze i dokonane samobójstwa. W 20 przypadkach na 100 dokonanych samobójstw pacjenci już wcześniej wykazywali jakieś objawy psychopatologiczne lub problemy rodzinne (por.Orwid...)
*obnizenie motywacji do nauki, pogorszenie wyników szkolnych, wagary, niechęć do podejmowania konstruktywnych planów życiowych i ich realizacji.
*Ryzykowne wyczyny powodujące trwałe uszkodzenia ciała, a nawet zgony.
*Nadużywanie alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych. Przedwczesna inicjacja seksualna, niepożądana ciąża.
*Trudności w nawiązywaniu i utrzmywaniu więzi społecznej, osamotnienie.
*Nieakceptowanie własnej cielesności i osobowości (niska samoocena).
*Przestępczość - udział w wywieraniu przemocy, rozbojach, gwałtach.

Mechanizm powstawania psychopatologii u dorastających wg Mediolańskiej Szkoły Terapii Rodzin (Palazzoli, Cecchin, Boscolo, Prata). Charakteryzuje rodziny z psychozami, anoreksją, paranoją u adolescentów. Obejmuje 6 faz, które terapeuci Szkoły Mediolańskiej określają jako "grę rodzinną":
1.Stadium małżeństwa - klincz. Konflikt małżonków zakorzeniony jest w rodzinie generacyjnej, jest niejawny. Między małż. toczy się ukryta walka - jeden z partnerów jest pasywny,słucha poleceń, ale ich nie wykonuje. Dugi to aktywny prowokator - może wydawać polecenia, oskarżać, narzekać, krytykować. W tej walce nie ma pokonanego ani zwycięzcy. Unika się otwartej konfrontacji.
2.Jedno z dzieci angażuje się konfl.małż. Zbliza się do rodzica, którego spostrzega jako przegrywajacego i stara się mu pomagać.
3.Zaangażowane dziecko jest w trudnej i niebezp. syt. (zbyt uwikłane emoc.) Zaczyna się dziwacznie lub źle zach.(ucieczki, wagary - mogą być spos.walki o autonomię).
4.Pojawienie się zdrady - os.pasywna staje się sojusznikiem współmałż.Rodzice jednoczą się wobec złego zach. dziecka. Dz.czuje się zdradzone i zrozpaczone, bo opuścił go rodzic, którego wspierało.
5.U dziecka następuje eskalacja objawów zaburzeń lub złego zach. (np.wybuch psychozy, atak agresji).
6.Nasilenie obj.psychopat. u dziecka podtrzymje grę rodzinną bazującą na objawach. Objawy maja na celu ukaranie lub skompromitowanie rodziców. R-ce skupiają swoją energie na leczeniu dziecka.
WNIOSEK: systrm tworzy się wokół problemu. Nie można oddzielić uczestników od obserwacji, wszyscy uczestnicy systemu wspólnie tworzą problem i wszyscy są zaang. w jego rozwiązanie.

Istotne momenty w terapii indywid. prowadzonej systemowo:
*Podjęcie pracy z adolescentem bez kontaktu z rodzicami traktowane jest jako błąd terapeytyczny.
*Dylemat: czy pracować z adol. kiedy r-ce nie zgłaszają się do t-pii?
Adol. moze obawiać się konfrontacji z r-ami, ale rodzina jest konieczna nie tylko ze wzgl. prawno-etycznych, ale rónież dla poznania kontekstu pojawiania się objawów. T-ta powinien omawiać już na pierwszych spotkaniach z adol.swój spos.postępownia zmierzajacy do skontaktowania się z r-cami. Dobrym spos. jest listowne zaproszenie r-ów do współpracy (list powinien być wysłany pocztą). Dobrym pomysłem jest zaproponowanie opracowania genogramu jako zadania domowego, któe dorastający opracuje wspólnie z r-cem, z którym jest bardziej związany.
*Korzystne jest prowadzenie t-pii łączącej sesje ind. z rodzinnymi. Na ogół proponuje się identyfikowanemu pacjentowi po 2-3 sesjach rodzinnych.

Problemy poruszane na sesjach terapeutycznych:
*rodzina, koledzy, szkoła, nauka-aspiracje.
*Relacje z os.znaczącymi
*Problemy zw.z samoakceptacją i samooceną (praca nad obrazem siebie, męskością/kobiecością)
*Plany i sposoby ich realizacji
*Sposób spędzania czasu wolnego (zainteresowania, rozrywki)
*Dylematy lojalności i niezależności (podejmowanie decyzji)

Problemy w kontakcie terapeutycznym:
*Jasne określanie granic. T-ta jest dorosłą os. występujacą w określonej roli (nie moze byc kolegą, przyjaciele,). Nie przechodzi na "ty", nie godzi się na odwiedziny w domu. Wyjaśnia w spos. uprzejmy ale stanowczy, że z tej perspektywy nie może pomagać.
*To, co zachodzi w relacji interpersonalnej terapeuta-pacjent stanowi ważny element t-pii, który powinien być omówiony.
*Ważne jest przygotowanie trafnych dla spostrzeganego problemu pytań cyrkularnych, np. "co może się wydarzyć w domu, kiedy odejdziesz?", "co musiałoby się stać, aby nie czuła się winna wobec matki?", "co musiałoby się zdarzyć, abyś mogła wybaczyć swojej matce?"
*Trudnym momentem może być zakończenie t-pii. Może to być szczególnie trudne dla osób, które przeżyły odrzucenie w relacji z rodzicem,
*Dobrze jest, kiedy t-ta zapewnia sobie możliwość omówienia spraw zw.z przebiegiem t-pii adolescenta na superwizji (np.problemy złosci na rodziców pacjenta lub chęć rywalizowania z nimi).


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Cyziu




Dołączył: 19 Gru 2007
Posty: 88
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 17:13, 14 Cze 2009    Temat postu:

good job Dziośka, dzieki ^^

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
karolina




Dołączył: 18 Gru 2007
Posty: 159
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 18:33, 14 Cze 2009    Temat postu:

dziękujemy!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ladybird




Dołączył: 18 Gru 2007
Posty: 289
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 19:38, 14 Cze 2009    Temat postu:

Dzięki wielkie!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ladybird




Dołączył: 18 Gru 2007
Posty: 289
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 20:56, 14 Cze 2009    Temat postu:

A czy mógłby mi ktos napisac o czym był przedostatni wykład-tylko główny temat poproszę, bo nie wiem nawet o czym czytać. baaardzo prosze

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.zakonnawzgorzu.fora.pl Strona Główna -> Specjalizacja II / Kliniczno - wychowawcza dzieci i młodzieży
Idź do strony 1, 2  Następny
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Theme ACID v. 2.0.20 par HEDONISM
Regulamin